Euroports Pietarsaaren tuotantopäällikkö Tony Hanner piti Puumies-lehdelle päiväkirjaa työstään. Päiväkirjaa tehdessään Hanner oli kuullut, että Kiinassa on suljettu kokonainen kaupunki jonkin viruksen takia, mutta koronan vaikutukset Pietarsaaren satamalle – ja koko Suomelle – alkoivat paljastua vasta päiväkirjan pitämisen jälkeen.
Sunnuntai-iltana ennen työviikkoa
Käyn läpi tulevan viikon laivalistan ja yritän hahmottaa viikkoa kokonaisuudessaan. Laivoja tulee satamaamme ensi viikolla seitsemän. Laivaliikenteen muutokset ovat toistuvia ja äkkinäisiä, joten montaa päivää ei voi suunnitella tarkasti etukäteen. Lastaamme selluloosaa heti huomisaamuna, laivakin odottaa jo satamassa. Tiistai-iltana lastataan sellu-/sahislaiva. Pitäisikö laiva lastata kahdella jengillä iltavuorossa? Tarvitsemmeko tilapäisiä ahtaajia? Olisi hyvä saada laiva ulos satamasta ennen keskiviikolle saapuvaksi ilmoitettua isoa sahatavaralaivaa. Purkulaiva tiistai-iltana, haketta, yöpurku. Näitä ajatuksia käyn läpi päässäni.
Maanantai kello 6:40
Vaimoni herätyskello herättää, lapset ylös ja aamupalalle. Koira toivottaa iloisena hyvää huomenta – olisipa kaikki näin pirteitä heti aamusta. Jätän vaimoni töihinsä, lapset kouluun ja ajan kohti satamaa.
8.07
Konttorilla. Miksi aamutoimet kotona aina venähtää? Pidän työnjohtajien kanssa pienen aamupalaverin edellisen viikonlopun toiminnasta, meneillään olevista työtehtävistä sekä muista operatiivisiin asioihin vaikuttavista tekijöistä. Käyn läpi sähköposteja.
9:00
Tapaan kahvilla ahtaajia ja konttorin porukkaa. Roy, viereisen tehtaan kaveri, ilmoittaa että pari tyhjää varastoa pitää siivota ennen kuin uusi selluloosa tulee tiistaina varastoitavaksi. Laitan korvan taakse, suunnittelen iltavuoron tehtäväksi. Laivanselvittäjä kertoo, että tiistai-iltana tuleva laiva pääsi lähtemään edellisestä satamasta suunniteltua aiemmin ja on meillä jo aamulla. Hän kysyy, ilmoittaako laivalle, että lastaamme sen heti aamusta.
9:20
Lauantaisen linjalaivan jälkeinen “siivoaminen”, toimintaan kuuluvien välineiden inventaarioraportointi varustamolle. Tommy onkin jo jättänyt inventaarioraportin pöydälleni. Jos siinä olisi puutteita, varustamoon pitäisi ottaa ajoissa yhteyttä, jotta saisimme tarvittavat välineet meille ja tulevana lauantaina lähtevän laivan lastin käsiteltyä viikon aikana.
10:00
Itavuoron suunnittelu alkaa vuoron perustamisella. Keskustelen työnjohtajien kanssa vuoron henkilöstötarpeesta. Riippuen laivasta ja lastityyypistä suunnittelemme optimaalisen jengin, lastaavan ryhmän. Illaksi yksi jengi lastaa sellulaivan valmiiksi, terminaalit on miehitetty ja siivoukseen uudella lakaisukoneella riittää yksi ahtaaja. Laitan meidän tilapäisten ilmoitusjärjestelmään viestin ilmoittautuneille, että emme tarvitse tilapäisiä illaksi.
11:00
Tarkastan ja hyväksyn työtunnit. Tämä on tärkeä päivittäinen työrutiini, jotta palkkakauden jokaisen päivän tarkastelu ei jää viimeiselle päivälle.
11:30
Lounas omassa kahvila- ruokalassa. Keskustelen lounastauolla sataman tekninen päällikön kanssa AIP-alueella (Alholmen Industrial Park) mitatuista nopeuksista. Kysymys nostetaan keskustelunaiheeksi tulevassa AIP safety -ryhmän kokouksessa.
12:00
Katson läpi meidän turvallisuusohjelmaan tulleet uudet havainnot ja seuraan vanhempien havaintojen ja raporttien korjaustoimenpiteitä. Mantsisen (satamapuominosturi) valoista tulleen havainnon voin sulkea, uudet työvalot asennettiin viime perjantaina. Ahtaaja soittaa ja kertoo, että on flunssassa, eikä pysty tulemaan töihin illalla. Järjestän hänen tilalleen tilapäisen ahtaajan.
13:00
Suunnittelen valmiiksi huomisen aamuvuoron: yksi jengi lastaa sellua/sahista laivaan, terminaalit on miehitetty ja loput neljä miestä menee surrausasemalle. Samalla avaan tilapäisten ilmoittautumisohjelmaan keskiviikon ja torstain aamu- ja iltavuorot, sillä tarvitsemme lisävoimia keskiviikkona saapuvan sahatavaralaivan lastaukseen. Laiva pitää saada viimeistään perjantaina lähtemään Pietarsaaresta. Meidän mekaanikko soittaa. Kone numero 27 on korjaamolla, turbo on rikki. Uusi osa on tilattu ja tulee torstaina, ei ole halpa. Kyselen muiden koneiden kuntoa ja hän ilmoittaa, että tilanne on hallinnassa.
14:15
Kahvitauon jälkeen valmistelen meidän omaa, torstaina pidettävää turvallisuusryhmän kokousta. Tapaturmien määrä on nolla tämän vuoden alusta tähän päivään asti, hienoa! Kaksi ahtaajien turvallisuutta parantavaa ehdotusta on toteutettu. Suoritan huomenna vielä turvallisuuskierroksen satamassa, niin on tuore kierros alla ennen kokousta.
15:15-15:30
Työnjohtajien vuoronvaihto. Osallistun keskusteluun. Kun työasiat on keskusteltu, siirrymme puhumaan päivän uutisista.
16:00
Työpäivä päättyy. Käyn vielä laivanselvittäjien luona päivittämässä uusimman tiedon viikon laivojen saapumisesta.
NIMI: Tony Hanner
IKÄ: 40
AMMATTINIMIKE: Tuotantopäällikkö
TYÖPAIKKA: Euroports Pietarsaari Oy, Pietarsaari
KOULUTUS: Merikapteenin tutkinto, Linnéuniversitetet i Kalmar (Ruotsi)
TYÖHISTORIA: 2011–2019 kansipäällystönä eri tehtävissä Turun ja Tukholman välillä liikennöivällä matkustaja-aluksella. Nyt maaliskuussa tuli vuosi täyteen Euroports Pietarsaaressa työskentelystä.
KIINNOSTAVINTA TYÖSSÄNI ON: Vaihtelevuus
VAIKEINTA TYÖSSÄNI ON: Ennakointi kauaksi tuevaisuuteen.
MUUT EIVÄT TIEDÄ, ETTÄ: Pyöräilen töihin aivan liian harvoin.
LÄHES JOKAISENA TYÖPÄIVÄNÄ MINÄ: Saan tehdä töitä ammattilaisten kanssa, jotka puhaltavat yhteen hiileen.