Valokuva: Helsingin Satama Oy:n rahtiliikennejohtaja Vesa Marttinen kertoo mekaanisen metsäteollisuuden tuotteiden vientimäärän kasvattamisen olevan yksi yrityksen päämääristä, kun se kasvatti satama-aluetta 11 hehtaarilla. Yhteensä Vuosaaren satama-alue on tällä hetkellä 240 hehtaaria.
—
Artikkelikatkelma:
Vuosaaren satama on Helsingin Satama Oy:n rahtiliikenteen pääsatama. 240 hehtaarin alueelle levittäytynyt satama on nyt hyödyntänyt kaikki mahdolliset maa-alueet. Laajentuminen suuntautuukin seuraavaksi merelle päin.
Helsingin Satama Oy jatkoi Suomen suurimpana rahtiliikenteen satamana myös vuonna 2024. Viennin ja tuonnin kokonaisrahtimäärä kasvoi hieman edellisvuoteen verrattuna, ja oli Satamaoperaattorit ry:n tilastojen mukaan lähes 14 miljoonaa tonnia. Traileri- ja kuorma-autokuljetuksissa Helsingin Satama on Suomen suurin, mutta konttiliikenteessä HaminaKotka jatkaa ykkösenä. – Helsingin Satama on liikennöinniltään hyvin samankaltainen kuin satamat muualla Euroopassa yleensä ovat, Helsingin Sataman rahtiliiketoiminnan johtaja Vesa Marttinen kertoo.
Pitkän uran logistiikan alalla tehnyt ja reilut kaksi vuotta tehtävässään toiminut Marttinen viittaa kommentillaan siihen, että Helsingin Satamassa tuonti ja vienti ovat tasapainossa, mikä on harvinaista Suomen satamissa. Omien sanojensa mukaan hän on viihtynyt nykyisessä työssään erittäin hyvin. – Oma työskentelytapani on aina ollut loppukäyttäjälähtöisesti pohtia asioita ennen kaikkea merenkulun näkökulmasta, hän toteaa.
Helsingin seutua pidetään logistisesti Pohjoismaiden viidenneksi tärkeimpänä alueena, minkä vuoksi myös Helsingin Satama on suunnitellut tulevaisuuttaan pitkälle eteenpäin. Keskustan alueella isot ponnistukset kohdistuvat Viron laivaliikenteen siirtoon kokonaisuudessaan Länsiterminaaliin ja Ruotsin laivaliikenteen siirtymiseen Katajanokalle. Taustalla on Helsingin kaupungin päätös vapauttaa Eteläsataman Olympiaterminaalin puoleinen alue muuhun käyttöön. Liikennemäärän kasvu Länsiterminaalissa vaatii puolestaan tunnelin rakentamista satamasta Länsiväylän itäiseen päähän. Päätös tunnelin mahdollistavasta kaavamuutoksesta on odotettavissa myöhemmin tänä vuonna.
Lue juttu kokonaisuudessaan uudesta Puumies-lehdestä 3/2025 (sivut 3-4). Linkki näköislehteen (edellyttää kirjautumista. Jäsen tai lehden tilaaja – hanki omat tunnuksesi: heidi.fors@puumies.fi)