1/2020

Kotimaan myynti kolminkertaistui kolmessa vuodessa

22 vuotta jalopuuraaka-aineiden ja massiivitasojen maahantuojana toimineen Marron Wood Oy:n viimeiset vuodet ovat olleet menestyksekkäitä. Se on pystynyt erittäin kilpaillulla alalla kasvattamaan markkinaosuuttaan kotimarkkinoilla merkittävästi.

Lahden Mukkulassa toimiva Marron Wood Oy tunnetaan Martti Sunisen perustamana yrityksenä, jonka toiminnassa hän on edelleen mukana. Hän tosin jäi vapaaehtoiselle eläkkeelle jo vuonna 2014, mutta puu on edelleen vetänyt miestä puoleensa. – Virallisesti eläköidyn maaliskuussa, mutta ei se elämääni muuta mitenkään. Tulen töihin jatkossakin, jos minulla ei aamulla ole parempaa tekemistä, hän naurahtaa. Omien sanojensa mukaan hän on yrityksen juoksupoikana tehden sitä, mitä muut eivät ehdi.

MARRON WOODIN KOHDALLA asiat jatkon kannalta ovat hyvin, sillä jatkaja löytyi omasta perheestä. Nykyinen toimitusjohtaja Juha Suninen aloitti yrityksen palveluksessa vuoden 2015 alussa, ottaen isänsä tehtävät vastuulleen. Ensimmäiset vuodet nuoremman Sunisen vetämänä ovat sujuneet mallikkaasti. – Olemme kolminkertaistaneet kotimaan myyntimme viimeisen kolmen vuoden aikana, hän mainitsee. Yrityksen kokonaisliikevaihto viime vuonna oli 5,8 miljoonaa euroa.
Nuorempi Suninen on omien sanojensa mukaan pyrkinyt pitämään yrityksen perustoiminnan ennallaan, mutta on toki tuonut omia käytäntöjä ja oppejaan, joita kauppatieteiden maisterille koulusta tarttui mukaan. Hän hoitaa yrityksen taloushallinnon itse, mikä tuo säästöjä henkilöstökuluissa. Yrityksen vahvuuksista hänellä on selkeä mielipide. – Meillä on tehokkaimmat menetelmät, paras tieto ja positiivinen asenne, hän sanoo.
Asiakkaat vaativat lyhyempiä toimitusaikoja, minkä lisäksi kysytään myös paljon erikoistuotteita ja -dimensioita. – Haluamme aina palvella asiakasta, vaikka kyseessä olisi erikoisempikin tuote. Ostamme niitä varastoon reilusti, ja aina niille ostaja löytyy, kun hinta on kohdillaan, myyntipäällikkö Jarmo Aalto kertoo. Markkinaosuuden kasvattaminen johtuu hänen mukaansa osittain hinnoittelusta.

Asiakkaiden ostokäyttäytymisen, yrityksen palvelun parantamisen ja liikevaihdon kasvun vuoksi varaston arvo on Marron Woodilla noussut vuosien saatossa. Keskimääräinen varaston arvo Marron Woodilla on tällä hetkellä noin 1,9 miljoonaa euroa, kun se oli alle miljoona euroa vuonna 2015. – Kaikki myytävä tavara kulkee varastomme kautta eli suoria toimituksia asiakkaille ei meiltä lähde. Sen vuoksi pystymme tarkistamaan tuotteiden laadun, mikä on erittäin tärkeää, Martti Suninen toteaa.
– Hinnastoluettelomme on samalla myös varastoluettelomme. Siten asiakkaamme tietävät aina, että tuotetta on saatavilla nopeasti. Emme näe järkeväksi ottaa varastoon tuotteita, joita ei varastoida, Aalto jatkaa.
Juha Suninen sanoo Marron Woodin toiminnan pohjautuvan siihen, että tuotetta on saatavilla, ja että toimitusaika on lyhyt. – Viikkokin on jo liian pitkä aika, hän toteaa. Toimituksista 95 prosenttia lähtee asiakkaalle samana päivänä kuin tilaus tehdään. Marron Woodilla on sopimukset kaikkien tärkeimpien kuljetusyritysten kanssa, mutta Kaukokiito hoitaa valtaosan kuljetuksista.

Tärkeä osuus toiminnassa on ostoilla, ja uusia tavarantoimittajia on etsittävä koko ajan. Siinä Martti Sunisen kokemus on erittäin tärkeässä asemassa, ja hän käykin usein paikan päällä luomassa suhteet uusiin toimittajiin. – Ostamme tuotteet kuunnellen asiakkaan toivomuksia eli myymme puun siinä muodossa, missä asiakas sen haluaa.
Jalopuuraaka-aineet tulevat Marron Woodille Pohjois-Amerikasta, Afrikasta ja Keski-Euroopasta aina 40 jalkaisissa konteissa tai trailereissa. – Vuosittain meille tulee noin 110 kontillista tavaraa, Juha Suninen sanoo.

Lue juttu kokonaisuudessaan Puumiehestä 1/2020.

Petri Puttonen

Jaa artikkeli

Kategoriat