E.S. Lahtinen Oy – Potkutellen lähes 100 vuotta

ESLAn potkukelkat ovat yksi tunnetuimmista brändeistä Suomessa. Potkukelkkojen ja 
-pyörien lisäksi yritys on merkittävä teräs- ja alumiinituotteiden sopimusvalmistaja varsinkin ikkunateollisuudelle.

"Jos hiekoitettaisiin vähemmän, niin voitaisiin ajaa Eslalla eikä Teslalla"

Keski-Suomesta Seinäjoelle ajellessa ei voi olla huomaamatta E.S. Lahtisen teollisuuskiinteistöä. Jättikokoinen punainen potkukelkka on seissyt Kouran kylässä niin kauan kuin ainakin tämä kirjoittaja muistaa. Ja siitähän yritys tunnetaan – potkukelkoista, punaisista, sinisistä ja puun värisistä potkukelkoista, joilla ainakin ennen oli mahtava viilettää pitkin kylän raittia. Nykyään tosin hiekoitus on ainakin isommissa kaupungeissa hankaloittanut tämän erinomaisen kulkupelin käyttöä.

– Potkukelkkojen myynti vähentyi merkittävästi 1980-luvun lopulla niin sanotun hiekoituslain tultua voimaan 1970-luvun lopulla, Eslan toimitusjohtaja Mika Lahtinen harmittelee. Hiekotusta toki tarvitaan keskustoissa, mutta asuinalueiden kevyen liikenteen väylillä osahiekoituskin riittäisi liukkailla keleillä ja pitkän pakkasjakson jälkeen hiekoitus on usein turhaa. – Jos hiekoitettaisiin vähemmän, niin voitaisiin ajaa Eslalla eikä Teslalla, Lahtinen vitsailee.

Hiekoitusta vastaan kehitetiin muovinen liukujalas kelkkaan ja aloitetiin pyörällisten mallien valmistus. Nykyinen Potkupyörä juontaa juurensa potkukelkasta. – Vuonna 2015 hiekoistuslain muutos on mahdollistanut osittaisen hiekoituksen. Sille on oma liikennemerkkikin, jos kuntalaiset ja kaupunkilaiset tällaista osittaista hiekoitusta alkaa vaatia, Lahtinen huomauttaa.

Eslan potkukelkkoja jo vuodesta 1933 - tuotepalettia laajennettu vuosien varrella


POTKUKELKKOJA ESLA
on tehnyt vuodesta 1933. Mika Lahtisen isoisän isä Erkki Samuli Lahtinen teki vaimolleen potkukelkan, joka herätti kiinnostusta myös muissa. – Lahtis Samppa joutui tekemään aina uuden potkukelkan, kun vaimo oli myynyt ostosreissulla edellisen. Siitä tuli idea, että pitäisikö näitä alkaa valmistamaan enemmän, Lahtinen kertoo. Yritys oli perustettu jo viisi vuotta aiemmin vuonna 1928 ja alkuperäisenä liikeideana oli Indian moottoripyörien myynti sekä erilaisten koneiden korjaus.
Potkukelkka on harvoja tuotteita, joka on pysynyt lähes muuttumattomana koko historiansa ajan. Edelleen ESLAN potkukelkat ovat lähes 100-prosenttisesti suomalaisia ja niillä on Avainlipputunnus. Istuimien koivupuu ostetaan mm. HS Puulta, Hakawoodilta tai Urjala Woodilta, ja metalli kotimaisilta toimijoilta.
– Käytämme puuta noin 150 kuutiometriä vuodessa. Käytämme tuppeensahatun ylivuotisen koivun tarkkaan, eikä hukkaa synny paljoakaan. Meille kelpaa vain korkealaatuinen puutavara, jossa ei ole kuivia oksia ja jonka lujuus on siten huippuluokkaa.
Jalasteräksen valmistaja on Ruotsista, jossa sijaitsee Pohjoismaiden ainoa jousiteräsmaisen jalasteräksen valmistaja. Erikoisteräs on jalaksissa paikallaan, sillä kuten kaikki potkukelkkailleet tietävät, jalasten avulla kelkkaa ohjataan taivuttamalla oikeaan suuntaan. Jalaksen palautumiskyky on tärkeä. – Halvat Aasian tuontikelkat saattavat tiukan käännöksen jälkeen pyrkiä aina samaan suuntaan. Kannattaa muistaa, että kelkka on Esla vain jos siinä lukee Esla, vaikka näyttäisikin meidän kelkalta, Lahtinen muistuttaa.
Vaikka potkukelkka on lähes samanlainen kuin 100 vuotta sitten, on Eslassa kehitelty muita tuotteita. Senioreille on potkupyöriä ja nuoremmille potkulautoja sekä Kickspark potkukelkkoja alumiinirungolla. Esla valmistaa myös sopimusvalmistajana SKICK-sähköpotkukelkkoja, joilla voi ajella sekä teillä että takarenkaat yläasennossa suksilla lumessa. Muutama vuosi sitten siirryttiin myös sisätiloihin ja lanseerattiin Esla Nordic keinutuoli. – Kehitteillä on myös e-kick eli sähköavusteinen potkupyörä, jonka on tarkoitus tulla markkinoille ensi vuonna.

 

Kelkoilla edelleen markkinarakonsa

MYYNTI tapahtuu pääosin jälleenmyyjien kautta. Oma nettikauppa täydentää myyntikanavia ja antaa hyvää infoa tuotteista. Liikevaihdosta neljännes tulee viennistä.
– Perinteistä potkukelkkaa menee varsinkin Kanadaan ja Yhdysvaltoihin. Tämänhetkinen taloustilanne on tosin heikentänyt juuri niitä markkinoita eniten. Viemme myös potkukelkkoja Ruotsiin ja Norjaan, joiden omat kelkkamallit eroavat meidän mallista. Muita maita ovat esimerkiksi Viro, Hollanti ja Saksa, johon saatiin juuri ensimmäiset potkukelkan jälleenmyyjät.
Potkupyörien vienti ei Eurooppaan ole helppoa, sillä toisin kuin Suomessa, Keski-Euroopassa vanhukset eivät asu yksin ja tarvitse itsenäiseen kulkemiseen menopeliä. Siellä yleensä myös yhteiskunta rahoittaa lääkärin määräyksestä avuksi tarvittavia kulkuneuvoja.
Vaikka potkukelkkojen myynti on pudonnut hurjimpien vuosien 60 000 kelkasta 15 000 kelkkaan, löytyy niille kuitenkin vielä oma markkinarako. – Meidän suvussa ollaan joulun lähestyessä totuttu katselemaan niska vääränä taivaalle, koska kauppaa tehdään juuri joulun alla ja tammikuussa, ja jos ei ole lunta, niin kauppa käy huonosti, Lahtinen naurahtaa.

LIIKEVAIHDOSTA puolet tulee enää omasta tuotannosta, potkukelkoista ja muista liikuntavälineistä, toinen puolet tulee sopimusvalmistuksesta. Teräs- ja alumiiniosia valmistuu 120 asiakkaalle mm. Mäkelä Alu Oy:n kautta. E. S. Lahtinen Oy on osa LA Alucenter verkostoa.
ESLA on erikoistunut meistotekniikkaan eli tuotteiden valmistamiseen levystä tai nauhasta joko leikkaamalla tai muovaamalla. Yritys myös itse valmistaa työkaluja, joka tuo kannattavuutta ja joustoa metallityöstöihin. – Yksi suurimmista asiakasryhmistä ovat ikkunavalmistajat. Suurimmalla osalla suomalaisista ikkunavalmistajista on meidän valmistamia alumiiniosia, Lahtinen toteaa.

Perheyritys jo neljännessä sukupolvessa


PERHEYRITYSTÄ
on kuuden viime vuoden ajan luotsannut Mika Lahtinen, joka on jo neljännen polven yrittäjä. Lahtinen työskenteli pitkään Awutekissä ennen siirtymistään perheyritykseen. – Olen ESLAn ensimmäinen toimitusjohtaja, joka on tullut talon ulkopuolelta töihin perheyhtiöömme oltuani lähes 18,5 vuotta toisen yhtiön palveluksessa. Aiemmat polvet on menneet perinteisemmin Isältä pojalle perheyhtiön mallin mukaisesti. Siitä on ollut hyötyä, kun on nähnyt muiden yritysten toimintaa. Yrityksen hallitukseen ollaan ottamassa myös ulkopuolista Advisoria. Kaikki yhtiön hallituksen jäsenet ovat Lahtisen perhettä.
Yrityksen omistus on tiukasti Lahtisen suvun hallussa, sillä kaikki 42 osakasta ovat Erkki Samuli Lahtisen jälkeläisiä. Töissä ESLAlla on tosin Mika Lahtisen lisäksi enää yksi muu Lahtisen suvusta, hänen pikkuserkkunsa Pirjetta Plucinska. Yritys on laajentunut hiljalleen rakennus kerrallaan. Erikoisuutena on vielä yrityksen perustamisvuonna valmistunut ensimmäinen tuotantorakennus vuodelta 1928, mikä on myös vielä käytössä. Nyt yrityksellä on yhteensä 7700 m2 tilat kahdella tontilla Kouran kylässä Seinäjoella.

KANNATTAVA TOIMINTA yrityksessä on löydetty oman tuotevalmistuksen ja sopimusvalmistuksen sopivana yhdistelmänä. – Sopimusvalmistukseen olemme panostaneet investoimalla uusiin koneisiin. Meillä on kolme erilaista linjaa erityisesti pieniin tuotteisiin. Liikuntavälineiden kokoonpano taas on varsin työvoimavaltaista, mutta sen automatisointi ei kannata näin pienillä määrillä. Ihminen on myös kokoonpanossa joustavampi kuin robotti ja löytää pulmatilanteissa ratkaisun helpommin, Lahtinen pohtii.

Yritys täytti tänä vuonna 95 vuotta ja kruununa sille Seinäjoen yrittäjät valitsivat ESLAn vuoden yritykseksi 2023.
100-vuotisjuhlavuoden lähestyessä pohditaan yrityksen strategiaa tarkasti. Lahtisen mukaan sopimusvalmistus on vakaalla pohjalla ja monipuolisella konekannalla ja synergiaeduilla tuotteita saadaan valmistettua tehokkaasti. Omassa tuotannossa jatketaan kehitystyötä ja yleisen taloustilanteen parannettua kasvua odotetaan varsinkin Pohjois-Amerikan markkinoilta. – Meillä on vaan niin kestävä tuote, joka kestää äidiltä tyttärelle, mikä vähentää myyntiä. Kestävyys on kuitenkin se laadullinen tekijä, miksi olemme saaneet valmistaa kelkkoja jo melkein 100 vuotta. Kiitos Eslan asiakkaille, Lahtinen kiittää.

Jaa artikkeli