Niemen Tehtaat Oy: Nappikaupasta Suomen suurimpien joukkoon

Niemen Tehtaiden tuotantolaitoksella Sastamalassa Pirkanmaalla valmistetaan elämän kestäviä kalusteita yrityksen pitkää historiaa kunnioittaen, mutta liiketoimintaa ja mallistoja määrätietoisesti uudistaen.

 

Kuva: Niemen Tehtaat Oy:llä on Sastamalassa 12 000 m2 toimitiloja. Yritys työllistää 50 henkeä. 

Perheyritys neljännessä polvessa

Niemen Tehtaat Oy:n historia ulottaa juurensa 126 vuoden taakse. Nuori, vasta 19-vuotias Wilho Niemi perusti pienen torpan nurkkaan puusepänverstaan vuonna 1898 kannustimenaan vankka usko laadukkaiden suomalaisten puutuotteiden kysyntään. Puusepänverstaan alkutaipaleen päätuotteita olivat muun muassa sorvatut napit, joista valikoima jalostui lasten huonekaluihin ja puuleluihin. Leikkikalut jäivät pois tuotevalikoimasta 1950-luvulla ja yritys keskittyi kalusteiden valmistamiseen.

Niemen Tehtaat on ponnistanut vuosikymmenten virrassa Suomen suurimpien kalustevalmistajien joukkoon pitäen pintansa talouden suhdannevaihteluissa. Nykyään yritys valmistaa ja toimittaa aikaa kestäviä kalusteratkaisuja koteihin, julkitiloihin ja muihin ympäristöihin, kuten päivä- ja hoivakoteihin, toimistoihin ja aulatiloihin. Myös isot projektitoimitukset meriteollisuuteen – hyttikalusteet ja yleisten tilojen kiintokalusteet – ovat osa Niemen Tehtaiden tuotantoa. Liikevaihto jakautuu tasavahvasti kuluttajakaupan ja projektikalustamisen välillä. Tuotanto suuntautuu kotimaan markkinoille, mutta välillistä vientiä tapahtuu asiakkaiden oman viennin myötä.    

Sastamalassa sijaitsevan tehtaan tuotanto-, kokoonpano-, varasto-, lähettämö- ja toimistotilat käsittävät yhteensä noin 12 000 m2. Sastamalasta muutaman kymmenen kilometrin päässä sijaitsevalla Suodenniemellä on lisäksi pintakäsittelyyn tarkoitettu tuotantohalli sekä varastotiloja. Tällä hetkellä Suodenniemen kiinteistöt palvelevat lähinnä varastointikäytössä.

Kalusteiden materiaalina käytetään pääasiassa levyjä, kuten melamiini-, laminaatti- ja MDF-levyjä sekä vaneria. Tuotevalikoimasta löytyy myös massiivipuisia kalusteita. Kalustelevyt hankitaan enimmäkseen kotimaisilta toimijoilta, mutta myös Saksasta ja esimerkiksi Baltiasta. Yritys valmistaa huonekaluja ja omia mallistoja lukuisille eri kalusteliikkeille Suomessa. Niemen Tehtaiden liikevaihdosta kalusteiden kotimaisuusaste on noin 80 %. Useille sarjoille ja tuotteille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-merkki.

Huomio markkinointiin ja brändityöhön

Toimitusjohtaja Panu Niemi edustaa perheyrityksen neljättä polvea. Hän otti ohjat käsiinsä vuonna 1995 isältään Matti Niemeltä. Panu Niemi kertoo viime vuosien olleen muutoksen ja uudistumisen aikaa pitkän linjan perheyrityksessä. – Olemme olleet aiemmin hyvin tuotanto- ja valmistusorientoitunut yritys. Meillä oli jakelijakumppaneita, joiden kanssa teimme tiivistä yhteistyötä, mutta emme itse Niemen Tehtaina näkyneen juuri missään. Merkittävä linjanmuutos tapahtui kolmisen vuotta sitten, kun Laura Tyni-Järvelä tuli taloon markkinointipäälliköksi. Sen jälkeen olemme lisänneet tunnettuuttamme rakentamalla systemaattisesti näkyvyyttämme, markkinointia ja brändiä, Panu Niemi kertoo.

Brändityöskentely on ollut tärkeä osa uudistumista. – Pohdimme pitkään, mitä me olemme ja haluamme olla yrityksenä sekä miten näymme asiakkaidemme suuntaan. Totesimme, että asiakaskuntamme eri liiketoiminta-alueilla on niin erilaista, että on järkevää brändätä jokainen osa-alue erikseen. Tämä luo selkeyttä ja johdonmukaisuutta. Brändityö kannatti tehdä huolella ja harkiten – ratkaisu on ollut oikea, Laura Tyni-Järvelä sanoo.

Kalustevalmistus kulminoituu nykyään kolmeen brändiin: kodinkalustamiseen keskittyvään Niemi Designiin, jälleenmyynnin ByNiemi -brändiin sekä Niemen Tehtaat -nimellä kulkevaan projektikalustamiseen. Yritys on satsannut voimakkaasti omaan suunnitteluun ja suunnittelukumppanuuksiin. – Omien mallistojen luominen kaikille liiketoiminta-alueille tapahtuu oman suunnittelun kautta. Päämääränämme on mallistojen luominen ja niiden ottaminen omiin käsiimme, Panu Niemi kertoo.

– Olemme tehneet aktiivisesti strategiatyötä viime vuosina, jolloin pohdimme myös arvojamme. Arvoiksi nousivat mutkattomuus, kestävyys ja innovatiivisuus, joita vaalimme kaikessa tekemisessämme. Haluamme olla asiakkaalle mutkaton kumppani. Panostamme asiakaskokemukseen ja haluamme tehdä kanssakäymisestä helppoa ja inhimillistä, Laura Tyni-Järvelä kuvailee.

Kuva: Niemen Tehtaat Oy:n toimitilojen yhteyteen on rakennettu laaja showroom-tila.

Hajautettu liiketoiminta kantaa haasteellisinakin aikoina

Niemen Tehtaat työllistää 50 henkeä. – Tuotantomme pyörii osittain vuorossa ja tällä hetkellä teemme töitä noin 1,5 vuorossa, Panu Niemi täsmentää. Yritys on rekrytoinut hiljattain uusia avainpelaajia joukkoonsa Tyni-Järvelän lisäksi. Antti Kiviniemi aloitti uudessa operatiivisen johtajan toimessa tammikuussa 2024. – Antin mukaantulo avaa meille uusia näkökulmia ja lisää varmasti potkua myös kasvulle. Valmistamme tänä päivänä tuotteita, joita emme olisi voineet kuvitellakaan tekevämme viisi vuotta sitten. Osaamisemme on kehittynyt valtavasti ja meillä on huippujoukko taitavia tekijöitä. Olen siitä hyvin iloinen ja varmasti se kertoo myös maineestamme tällä seudulla työnantajana, Panu Niemi summaa.

Kalustebusiness on haastava ja kilpailtu ala. Useat toimijat Suomessa ovatkin ajautuneet joko lopettamaan toimintansa tai siirtämään tuotantonsa halvemman kustannustason maihin. Myös talouden suhdanne on nyt poikkeuksellisen haasteellinen ja ennakoimaton. Yleisen kustannustason ja raaka-aineiden hintojen nousu sekä kuluttajien ostovoiman hiipuminen vaikuttavat luonnollisesti liiketoimintaan. – Huonekaluteollisuuden toimijoiden joukko Suomessa on käynyt valitettavan pieneksi ja meidän tyyppisiämme yrityksiä on enää harvassa, Panu Niemi sanoo.

Niemen Tehtailla on keinonsa luovia suvantopaikoissa, sillä toiminta ei nojaa yhden tukijalan varaan. Eri sektoreille sirottunut liiketoiminta kuluttajakaupasta projektikalustamiseen hajauttavat riskiä yhden tukijalan onnahtaessa. – Teimme aiemmin paljon töitä Ikealle ja kun Ikea lopetti ostot Suomesta, niin aika moni toimija joutui ongelmiin. Me pystyimme luovimaan eteenpäin, koska meillä oli myös muita tukijalkoja. Toki liiketoiminta-alueiden hajautuminen vaatii paljon ponnistuksia, sillä jokaisella alueella on esimerkiksi omat myyjänsä ja markkinointikanavansa. Tämä on kuitenkin ollut meille hyvä ratkaisu, Panu Niemi toteaa.

Niemen Tehtaat Oy ostaa myös valmiita tuotteita ulkomailta, joita välitetään jakelijoille ja myydään kuluttajille omassa verkkokaupassa. Yritysryppääseen kuuluu lisäksi kaksi itsenäisesti toimivaa tytäryhtiötä – Virossa sijaitseva Niemi Sofa, joka valmistaa sohvia ja muita verhoiltuja kalusteita sekä  Kaakkois-Aasiassa toimiva Niemi Vietnam, joka keskittyy piha- ja puutarhakalusteisiin.

Kalustevalmistuksessa tarvitaan monenlaisia materiaaleja, joita tuotetaan alihankintana. Niemen Tehtaiden yhteistyöverkostoon kuuluu kymmenestä kahteenkymmeneen alihankintakumppania. Panu Niemi kertoo yrityksen hakevan aktiivisesti kumppaneita ja osaajia erilaisiin projektitoimituksiin etenkin massiivipuu- ja metallipuolelle. – Haluamme rakentaa verkostoa, jossa on pysyviä hankintasuhteita, jolloin opimme toistemme toimintamallit ja laatuvaatimukset. Ja jos joku haluaa meidät kumppaniksi, niin näistäkin neuvottelemme mielellämme, hän kertoo.

Positiivisin mielin tulevaisuuteen

Käytettävyys, ajaton muotoilu ja kestävät materiaalit ovat Niemen Tehtaiden menestyksen kulmakivet. Kestävän kehityksen näkökulma ja kiertotalouden periaatteet toteutuvat myös koko Suomen kattavassa Care ByNiemi -huoltopalvelussa, joka tarjoaa korjaus- ja huoltopalvelua päiväkotikalusteille. – Toivon, että asiakkaat lähtisivät miettimään aktiivisesti myös kalustamisen erilaisia vaihtoehtoja. Monesti pienillä toimilla saadaan tuotteille paljon lisää käyttövuosia. Me valmistamme ja myymme asiakkaillemme uusia tuotteita koska tietenkin meidän on pärjättävä yrityksenä ja tuotava leipää työntekijöillemme. Ajauduin taannoin syvälliseen pohdintaan, että miten tämä jatkuvan uuden tuottamisen ja kestävyyden välinen vaikea yhtälö ratkaistaan, Panu Niemi huokaa.

Niemen Tehtailla tulevaisuuteen katsotaan positiivisin mielin. – Näen, että meillä on vahva yhdistelmä käsissämme – reilusti yli 100-vuotinen historia ja perimä, johon nojata sekä tahto uudistua ja mennä eteenpäin, Laura Tyni-Järvelä toteaa. Sukupolvien pitkä ketju Niemen Tehtailla on saamassa jatkumoa perhepiiristä, sillä Panu Niemen diplomi-insinööriksi opiskeleva tytär Katri Niemi on jo osin mukana yrityksen toiminnassa, kuten hallitustyöskentelyssä. Isä ja tytär kävivät hiljattain yhdessä HHJ-koulutuksen (hyväksytty hallituksen jäsen). Katri Niemestä tuli myös Niemen yritysryppään toinen omistaja isänsä rinnalle muutama vuosi sitten. – Katri on vielä nuori ja tekee parhaillaan diplomityötään. Hän haluaa hankkia ensin kokemusta ja oppia perheyrityksen ulkopuolelta. Tällaiset siirtymät eivät ole ihan nopeita juttuja, vaan etenevät pikkuhiljaa, Niemi taustoittaa ja jatkaa: – Yrittäjän näkökulmasta se antaa kyllä motivaatioruiskeen, kun tietää, että viestikapulalle on ottaja. Olisi aika orpoa, jos ei olisi ketään, kenelle kapulaa ojentaa eteenpäin. 

Kuva: Markkinointipäällikkö Laura Tyni-Järvelä ja toimitusjohtaja Panu Niemi.

Jaa artikkeli