Puisia piharakennuksia vientiin ja kotimaahan
Luoman Oy -konsernin päärakennus sijaitsee Seinäjoella Ylistaron Kylänpäässä.
30 000 mökkiä vuodessa.
Luoman Oy -konsernin päärakennus sijaitsee Seinäjoella Ylistaron Kylänpäässä. Rakennus on rakennettu Kyrönjoen töyräälle ja näköala joelle on komia. Joen toisella puolella näkyy yrityksen tytäryhtiön Luoman Puutuotteen näyttelyalue.
Päärakennuksesta toiseen suuntaan avautuu Kylänpään tehdasalue. Yrityksen laajentuessa pienestä kenttäsirkkeli ja höyläkone -yhdistelmästä hiljalleen isommaksi, rakennettiin ensimmäiset tuotantolaitokset omille pelloille. –Sahausta, höyläystä ja puupakkausten tekoa, Pekka Luoma luettelee yrityksen alkuaikojen toimintaa 1980-luvulla.
Kylänpään tehtaan lisäksi yrityksellä on tehdas Ylistaron Kirkonkylässä, jossa Reinilän tehtaalla valmistetaan ikkunoita ja ovia sekä laitureita. Vedenojan tehtaalla valmistetaan Kylänpään tehtaan tapaan pihapiirirakennuksia. Lisäksi yhtiöllä on Parkanossa oma sahalaitos.
Luoman Oy:n aikajanaa tutkiessa tulee selväksi, että tässä yrityksessä ei jahkailla, vaan päätökset tehdään nopeasti. – Jos joku homma ei tuota, niin se lopetetaan, ja sijoitetaan rahat muualle, toimitusjohtaja Pekka Luoma toteaa.
Yritys perustettiin vuonna 1982 ja jo vuonna 1990 se aloitti huonekalukomponenttien viennin Saksaan. Avainasemassa oli yritykseen osakkaaksi ja vientipäälliköksi tullut Risto Sivonen 90-luvun alussa. Kevythirsimökkien valmistaminen aloitettiin vuonna 1995. – Devalvaatio auttoi meitä eteenpäin silloin juuri kun kauppoja ulkomaille oli tehty, Luoma muistelee.
Luoman Oy perusti tytäryhtiöt sekä Ranskaan että Saksaan 2000-luvun puolivälissä. Muutama vuosi sitten näiden liiketoiminta lopetettiin. Myös Saksassa sijainnut tehdas myytiin ja liiketoiminta keskitettiin Suomeen. Saksassa sijaitsee vielä yrityksen tuotteiden varasto kuten myös Tanskassa.
Tuotteet myydään verkkokaupan ja rautakauppaketjujen kautta
Myynti verkkokaupan kautta on kasvanut myös Luoman Puutuotteella. Varsinkin koronapandemian aikana verkkokaupan merkitys on korostunut. Yrityksen pihapiirirakennusten tuotemerkki on Lillevilla, jonka nimisiä ovat myös yrityksen verkkokaupat Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. – Oli hyvä, että meillä oli verkkokauppa perustettu ennen koronapandemiaa, Luoma sanoo.
Verkkokaupan lisäksi tuotteet myydään sekä kotimaassa että ulkomailla isojen rautakauppaketjujen kautta. Viennin osuus tuotteista on tällä hetkellä noin 50 %, mutta tulee Pekka Luoman arvion mukaan kasvamaan lähivuosina. – Meillä on vientiä yli 15 maahan, muun muassa Skandinaviaan, Saksaan, Ranskaan ja Britanniaan, talousjohtaja Sanna Luoma-Marttala luettelee. Markkinoille on tullut paljon halpamaiden tuotteita, jotka eivät laadussa pärjää Luoman Puutuotteen tuotteille. – Jälleenmyyjän taito on tärkeää kaupan teossa, Luoma pohtii.
Maailmankaupan logistiikkahäiriöt näkyvät jonkin verran myös Ylistarossa. – Ovi- ja ikkunahelojen saannissa on ollut viivästyksiä, Luoma-Marttala sanoo. Brexit ei taas ole yritystä heilauttanut, vaan kauppa Britanniaan on käynyt entiseen malliin. Euroopan ulkopuolelle Japaniin ja Pohjois-Amerikkaan kontin kallis hinta hidastaa kauppaa.
Luoman Puutuotteen sesonki on lyhyt ja kauppaa tehdään puolen vuoden sisällä helmikuusta heinäkuulle. Kohonneita sahatavaran hintoja on yrityksessä helpottanut oma saha, jonka Luoman-konserni osti vuonna 2014 Parkanosta. Pääosin pikkutukkeja sahaavaan Voman sahaan on investoitu vuosien saatossa, viimeksi tämän vuoden alussa uusittiin paketointilaitos.
Yritys käyttää vuodessa noin 35 000 m3 sahatavaraa, josta oma saha tuottaa noin 60 prosenttia. Sahattava tukkipuu ostetaan lähinnä isoilta metsäteollisuusintegraateilta. – Kuusi on meidän pääpuulaji, mutta olemme onnistuneet myös saamaa enemmän mäntytuotteita markkinoille, Luoma toteaa. Yrityksessä kiinnitetään huomiota puutavaran laatuun. – Esimerkiksi paneelit sahataan pikkutukin sydäntavarasta.
Tyyli ja tarpeet ovat muuttuneet
Puuvalmiiden kevythirsimökkien tyyli on muuttunut vuosien saatossa. – Harjakattoiset, ristinurkkaiset mallit ovat saaneet antaa tilaa pulpettikattoisille citynurkkaisille mökeille, joissa on paljon ikkunapintaa, Luoma-Marttala sanoo. Myös tarpeet ovat muuttuneet. – Koronan myötä ihmiset ovat enemmän kotona ja olemme myyneet esimerkiksi paljon piharakennuksia kotitoimistoiksi tai muiksi lisähuoneiksi. Rakentaapa moni Britti oman kotipubin pihan perällekin lisärakennukseen, Luoma-Marttala naurahtaa.
Pihapiirirakennusryhmä sisältää kotitoimistojen lisäksi esimerkiksi kesäkeittiöitä, saunoja, puuceetä ja varastoja. Vuonna 2016 ostetun Tähtilaituri Oy -yrityksen jälkeen konsernin valikoimassa on myös laiturit. Pihapiirirakennusten seinien paksuus vaihtelee 28 ja 70 millimetrin välillä. – Yleisin koko on 44 millimetriä, mutta olemme lanseeranneet hiljattain 70 millimetrin hirsirakennusmalliston, Luoma-Marttala kertoo.
Tuotteet toimitetaan puuvalmiina asiakkaalle tuotepakettina. Mittaan sahattujen hirsien lisäksi mukana on kaikki talon pystykseen tarvittavat tarvikkeet ikkunoista ruuveihin. Asiakkaan tarvitsee vain hoitaa perustukset ja kattomateriaalin. – Aktiivisia tuotenimikkeitä on meillä noin 150–200, Luoma-Marttala arvioi.
Pekka Luoma kertoo, että esimerkiksi Britanniassa ja Tanskassa puurakennuksen rakentamisesta saa verotuksellisia etuja. – Kiinteistöveroalennus suomalaisesta puusta ja suomalaisella työllä valmistetulle puurakennuksille olisi hyvä Suomessakin, hän toteaa.
Luoman Oy:n käyttämä puutavara on PEFC-sertifioitua. Lisäksi yrityksellä on ISO 9001- ja 14001-sertifikaatit sekä CE-merkintä ja Avainlippu-tunnus.
Tavoitteena 10 % vuotuinen kasvu
LUOMAN OY JATKAA kotimaan kaupan kehittämistään. Ensi tilikaudelle on budjetoitu liikevaihdoksi 17,5 miljoonaa euroa, jossa on kasvua viimeisen tilikauden liikevaihtoon yli 2 miljoonaa euroa.
– Tavoitteenamme on noin kymmenen prosentin kasvu joka vuosi, Luoma toteaa. Kasvua tehdään kehittämällä uusia tuotteita ja reagoimalla markkinoiden muutoksiin. – Meillä on vahva tase ja kestämme mahdolliset iskut hyvin, hän lisää. Luoman Puutuote Oy:n omavarausuusaste onkin yli 70 prosenttia.
Menestyminen nojaa Luoman mukaan osaavaan henkilökuntaan. – Teemme itse kaiken valmiiksi pyöreästä puusta ja hallitsemme koko valmistusketjun. Olemme tuoneet omakotitalojen mukavuuksia piharakennuksiin, Luoma luettelee yrityksen vahvuuksia.
– Olemme vanha yritys, jonka vahvuutena on monipuoliset myynti- ja jakelukanavat. Toimimme vastuullisesti ja ei ole niin isoa rautakauppaketjua, jolle emme pystyisi toimittamaan tuotteitamme laadukkaasti ja ajallaan. Pystymme myös toimittamaan varaosia hyvinkin vanhoihin tuotteisiin, Luoma-Marttala lisää.
Pekka Luoman tytär Sanna Luoma-Marttala on hiljalleen ottanut isompaa vastuuta perheyrityksestä. Hän on työskennellyt Luoman Oy:ssä jo vuodesta 2005 ja osakkaaksi hän tuli vuonna 2010. Tänä vuonna hänen osuutensa kasvoi jo lähes kolmannekseen yrityksen omistuksesta.
Pekka Luoma on jo pohtinut toimitusjohtajan pestistä luopumista. – Neuvotteluja uudesta toimitusjohtajasta on käyty, mutta sopivaa ei ole vielä löytynyt, Pekka Luoma naurahtaa vilkaisten samalla tyttäreensä.
Jaa artikkeli
