Logistiikkateemaista Puumies-lehteä on kirjoitettu varsin haasteelliseen aikaan. Lehden valmistuessa painokuntoon ovat SAK:n liittojen lakot satamissa ja tavarankuljetuksissa kestäneet lähes kuukauden. Lakolla vastustetaan maan hallituksen suunnittelemia työelämänlainsäädännön muutoksia. Voi vain toivoa, että lehden ilmestyessä lakot ovat päättyneet ja satamat pääsevät purkamaan lakon aikana kertynyttä sumaa.
Vientivetoiselle metsäteollisuudelle lakot ovat tehneet paljon hallaa. Tehtaat toisensa jälkeen ovat joutuneet pysäyttämään tuotantonsa, koska valmiita tuotteita ei saada täpötäysistä varastoista eteenpäin. Vientiliittojen mukaan satamien sulkeminen jo kahdeksi viikoksi oli niin järeä toimi, etteivät yritykset pysty enää kuromaan menetyksiä kiinni lakkojen jälkeen. Nyt lakko on pitänyt satamat kiinni jo kolme viikkoa.
Lakosta huolimatta tähän lehteen on käyty juttumatkoilla satamissa, rautateillä ja maanteillä. Historian havinaa tarjoaa juttu Viipurin ulkosatamasta Uuraasta. Oulun satamassa tavoitteet ovat korkealla – lähiseudulle on investoitu niin puutuote- kuin kemialliseen metsäteollisuuteen. Sekä sahatavaran että kartongin vienti tulee todennäköisesti kasvamaan lähivuosina. Sataman logistiikkaan onkin panostettu, että kuljetukset satamaan ja satamasta sujuvat sutjakkaammin lähivuosina.
Toinen satamacase on HaminaKotkan satamasta, jossa logistiikkayritys Olmar Finland Oy on hankkinut enemmistön satamaoperaattori RP Logistics Oy:n osakkeista. Töitä riittää, sillä Haminan satama on kasvanut 10 vuodessa Suomen suurimmaksi sahatavaran viennin breakbulk-satamaksi. Vuosittain Haminan kautta viedään Suomesta jo noin 1,5 miljoonaa kuutiometriä sahatavaraa.
Toimintaympäristön muutos on haastanut myös raideliikennettä. Idänliikenteen lakkautus voimisti raakapuuvirtoja aiheuttaen merkittäviä muutoksia kotimaisen puun kuljetusvolyymeihin sekä -reitteihin. VR Transpointilla on tavoitteena raakapuukuljetusten junakoon kasvattaminen liikennöitävän reitin ja ratainfran mahdollistamissa rajoissa. Tällä hetkellä pisin sähkövetoinen raakapuujuna käsittää jo 30 vaunua.
Kumipyöräpuolta lehdessä edustaa QTeam Systems Oy:n yritysverkosto, joka on Suomessa toimiva logistiikkapalveluiden tuottaja. Verkosto muodostuu pienistä ja keskisuurista kone- sekä kuljetusalan yrityksistä ja logistiikka-alan asiantuntijapalveluyrityksistä. Yritysverkoston toiminta-ajatuksena on tarjota asiakkailleen kattavasti palveluita usealta toimitusketjun osa-alueelta.
Logistiikkaan keskitytään myös Puumiehet ry:n perinteisillä Vientikuljetus- ja laivauspäivillä 6.–7.5. Tällä kertaa päivät pidetään seitsemän vuoden tauon jälkeen Oulussa. Ohjelmaan voit tutustua sivulla 27.
Näkemisiin laivauspäivillä Oulussa!
Hanna Luoma
päätoimittaja