4/2021

Digitaalisuus tuo kilpailukykyä

Tässä lehdessä esittelemme kolme nuoren aikuisen ikään ehtinyttä 20-vuotiasta toimijaa. Jatkojalostusaiheisen teemanumeron aloittaa kaksi niistä: Lämpöpuuyhdistys ry ja sen pitkäaikainen jäsen Lunawood.

Lämpöpuu on jatkojalostustuote parhaimmillaan. Sitä on alettu tutkimaan jo 1930-luvulla muun muassa Saksassa ja Yhdysvalloissa ja 1990-luvulta lähtien myös Suomessa. Täällä ja maailmalla se on hiljalleen vakiinnuttanut asemansa markkinoilla. Yksi syy menestykseen on Lämpöpuuyhdistys ry, joka on jatkuvalla tutkimus- ja kehittämistyöllä edistänyt lämpöpuun käyttöä. Yhdistyksen jäsenyritykset käyttävät VTT:n kehittämää lämpömodifiointimenetelmää ja ovat oikeutettuja käyttämään ThermoWood®-tuotemerkkiä.

Yksi yhdistyksen jäsenistä on Lunawood, joka on hiljalleen laajentanut yritystä ja jatkojalostanut tuotteita. Lämpöpuu ei ole enää pelkästään terassien raaka-aine, vaan sitä näkee muun muassa hienoissa ulkoverhoilukohteissa ja asuntojen sisustuksessa. Toki lämpöpuu on käytössä vielä terassien raaka-aineenakin. Lämpöpuuyhdistyksen jäsenyrityksissä on myös koronavuoden aikana painettu pitkää päivää kotoilun ja kotona nikkaroinnin seurauksena olleen korkean kysynnän takia.

Kolmas kaksikymppinen löytyy Lahdesta – Plytec Oy. Tarkemmin ottaen yritys on perustettu jo 35 vuotta sitten, mutta yritysjohdon omistukseen se siirtyi 20 vuotta sitten. Yritys on keskittynyt kuivaviilun käsittelyn laitteisiin. Kotimaisen vanerituotannon vähennyttyä yritys on keskittynyt enemmän vientiin. Koronapandemia on tuonut Plytecin toimintaankin uutta – nykyään yritys luo kamerayhteyden kaikille tehtaille, joille on uusittu laitteita. Kamerayhteyden avulla ongelmia pystytään ratkaisemaan paremmin etänä.

Digitaalisuuden lisääntyminen olisi suotavaa myös puutuoteteollisuudessa laajemmin, ei vain laitevalmistajilla. Sitä peräänkuuluttaa myös Puumiehet ry:n hallituksen jättävä yksikön päällikkö Pasi Loukasmäki. Digitalisaation hyödyntäminen ja digitaalisten palveluiden kehittäminen nostaa yrityksen kilpailukykyä ja auttavat esimerkiksi vientikaupassa. Digitaalisuutta ovat myös sosiaalisen median kanavat, jotka ovat oiva työkalu tunnettuuden lisäämisessä ja markkinoinnissa.

Digitaalisaatio onkin yksi puutuotealan mahdollisuuksista SWOT-analyysissä, joka esitetään juuri julkaistussa Puutuoteteollisuuden toimialaraportissa. Niitä ovat myös tuotekehitys ja myönteinen ilmapiiri puulle. Puun ekologisesta imagosta tulisi jokaisen puualan yrityksen ottaakin kaikki irti markkinoinnissa. Markkinoinnissa tärkeää on luoda mielikuvia, jotka houkuttelevat ihmiset ostamaan tuotetta. Luonnonmukaisuus ja maanläheisyys on tällä hetkellä pinnalla, ja siinä puusta valmistetut tuotteet ovat aallon harjalla.

Lukuiloa!

 

HANNA LUOMA

Päätoimittaja

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

KPA Unicon -konsernin omistaja vaihtui

Liiketoimintakonserni Partnera Oyj sopi huhtikuun lopussa ostavansa enemmistön KPA Unicon -konsernista. Kaupan myötä KPA Unicon -konsernin enemmistöomistus (70%) siirtyy oululaiselle Partneralle. Vähemmistöomistajana jatkaa Kovasen perheyritys Prounicon Oy (30 %).

Lue artikkeli >>

Kategoriat