Mikä Puumies-lehti?

Puumies-lehti on puualan ammattilehti ja jäsenlehti, joka on mukana ketjussa kannolta markkinoille. Lehti kertoo tuoreesti alan tekniikasta, markkinoista, tuotteista, yrityksistä ja ihmisistä. Toimitus seuraa alan uutisointia ja vierailee tapahtumissa myös ulkomailla, joten lehti välittää niin kotimaiset kuin kansainväliset uutiset lukijoilleen.

Puumies-lehti on perustettu 1955, ja se ilmestyy 10 kertaa vuodessa. Lehti, jonka voi tilata paperi- tai näköislehtenä, sisältyy jäsenhintaan.

Puumies-lehti on puutuotealan luetuin aikakauslehti maassamme. ​

Lukijatutkimus 2024: ”Saa ajankohtaista tietoa hyvässä paketissa”

Lukijatutkimus oli ammatti- ja järjestölehdille räätälöity Aikakausmedian Adam-tutkimus, jonka toteutti Jukka Helske JHelske Researchistä. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä. Linkki kyselyyn lähetettiin Puumiehet ry:n jäsenille ja Puumies-lehden tilaajille, joiden sähköposti oli Puumiehet ry:n rekistereissä. Kysely lähetettiin yhteensä 1665 henkilölle. Lisäksi linkki tutkimuslomakkeelle jaettiin yhdistyksen verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Vastausprosentti nousi erinomaiselle tasolle ollen 23 %, joka on Helskeen mukaan korkein vastausprosentti yli kolmeen vuoteen vastaaville tutkimuksille.

Puumiehet ry toteuttaa lukijatutkimuksen muutaman vuoden välein. Puumies-lehden toimituksessa perehdytään tutkimuksen vastauksiin tarkasti. Vastausten positiivisuus osoittaa, että lehden suunta on ollut oikea, mutta kehittämistä on tarpeen aina tehdä. Toimitusta lämmittää positiiviset kommentit puutuotealasta asiantuntevasti kertovana lehtenä. Haluamme olla jatkossakin tämän luottamuksen arvoisia.

Hanna Luoma
päätoimittaja

Poimintoja tutkimustuloksista

Vastaajista 90 % lukee lehden jokaisen numeron. Keskimäärin lukemiseen menee vastaajilta 39 minuuttia. Yksi lehti tavoittaa keskimäärin kaksi lukijaa. Lehteen myös palataan uudestaan, sillä keskimäärin lehteä luetaan yli kaksi kertaa. Puumies-lehti on vastaajille tuttu lehti, sillä 81 % vastaajista on seurannut lehteä yli viisi vuotta.

Painettu lehti pitää pintansa Puumies-lehden lukijakunnassa, sillä 93 % lukijoista lukee lehden sisältöjä mieluiten painetusta lehdestä. Näköislehdestä juttuja lukee vain 20 % ja verkkolehdestä (puumieslehti.fi:n ilmaissisällöt) 14 %. Huomionarvoista tuloksessa on se, että kuusi vuotta sitten tehdyssä Puumies-lehden lukijatutkimuksessa printtilehteä suosivien prosenttiluku oli täysin sama: 93 %. Tämän jälkeen Puumies-lehti on ollut luettavissa myös näköisversiona verkossa, mutta printtilehden suosio on silti pysynyt samana.

Puumies-lehden lukeminen vaikuttaa 90 % lukijoista hyvin tai melko myönteisesti käsitykseen puutuoteteollisuudesta. Aiheista ylivoimainen ykkönen on yritysesittelyt, joita haluaa lukea 87 % vastaajista. Puumies-lehden ulkoasun (8,6/10), sisällön kiinnostavuuden (8,5/10) ja kokonaisarvosanan (8,6/10) keskiarvot ovat pari kymmenystä parempia kuin vertailuryhmässä olevat muut ammatti- ja järjestölehdet (25 kpl tutkittuja lehtiä vuosilta 2021–2023).

Ilmoitukset huomataan lehdestä hyvin: Ilmoitusten keskihuomioarvo on 37 %. Tutkituista ilmoituksista oli huomattu jokaista vähintään neljännes lukijoista. Puolet lukijoista oli huomannut isommat ilmoitukset. Parhaaseen valitsemaansa ilmoitukseen oli kyselyyn vastanneista perehtynyt 28 % ja lukenut osan tekstistä 66 % – tämä on hiukan paremmin verrokkilehtiin verrattuna. Puolet vastaajista vastaa työpaikallaan hankintapäätöksistä yksin tai yhdessä muiden kanssa.