3/2025

Puumies 3/2025: Teemoina logistiikka ja metsätalous

Juttunostoja:

Metsäteho Oy – Puuhuollon kehittämisen avaintoimija jo 80 vuotta

Puuhuollon keskeinen kehittäjä Metsäteho Oy täytti 80 vuotta. Juhlaseminaarissa julkaistu historiakirja kertoo hienosti käytännön esimerkein puuhuollon kehittymisestä sekä Metsätehon panostuksesta tässä kehittämistyössä.

Metsäteho Oy on jo 80 vuotta tehnyt metsäteollisuuden puuhuollon tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyötä. Toiminnan keskeisinä tavoitteina on tutkia ja kehittää puun saatavuutta, korjuu- ja kuljetustekniikkaa sekä informaatiovirtaa ja toiminnan tehokkuutta soveltavan tutkimuksen avulla.
Metsäteho perustettiin Suomen Puunjalostusteollisuuden Keskusliiton metsätyöntutkimustoimistoksi keväällä 1945. Sodasta toipuvan metsäteollisuuden piti saada puunhuoltonsa toimimaan ja sen avuksi päätettiin perustaa yhteinen kehittämisyksikkö.

Lue lisää Metsätehosta ja sen pitkäaikaisen toimitusjohtajan, kesäkuussa eläkkeelle jäävän, Heikki Pajuojan haastattelu uudesta lehdestä (sivut 10-11).

M.Rauanheimo Oy investoi Vuosaaren satamaan – Kapasiteetti tuplaantuu

Satamaoperaattori M.Rauanheimo Oy aloitti toimintansa Vuosaaren satamassa kesällä 2017, kun yritys otti vastuulleen Metsä Fibren Äänekosken biotuotetehtaalta vientiin tuotetun sellun satamatoiminnot. Sen jälkeen M.Rauanheimo on laajentanut toimintojaan Vuosaaressa myös mekaanisen metsäteollisuuden tuotteisiin.

Viime vuonna 140 vuotta täyttäneellä, ja nykyään KWH Logistics -konserniin kuuluvalla M.Rauanheimo Oy:llä, on toimintaa Vuosaaren lisäksi HaminaKotkan, Kokkolan, Oulun, Porin ja Tornion satamissa. Mekaanisen metsäteollisuuden tuotteita yritys käsittelee tällä hetkellä Vuosaaren, Kotkan, Oulun ja Kokkolan satamissa.

Lue artikkeli uudesta lehdestä (sivut 6-7).

Fenniarail Oy – Ketterästi koko Suomen rataverkolla

Yksityinen rautateiden tavaraliikenteen operaattori Fenniarail Oy kuljettaa vuosittain kymmeniä tuhansia vaunuja rahtia asiakkaalta tuotantolaitoksiin, satamiin ja logistiikkaterminaaleihin. Toiminta-alueena on koko Suomen rataverkko. Kiskoilla kulkee pääosin raakapuu ja sahatavara.

Fenniarail Oy avasi ensimmäisen tavarajunareittinsä vuonna 2016, kun se alkoi liikennöimään Suomen pisintä junareittiä Kemijärveltä Ouluun ja Kotkaan. Kiskoilla kuljetettiin Keitele Groupin Kemijärvellä toimivan sahan ja liimapuutehtaan tuotteita. Reittiä liikennöidään edelleen viikoittain 20 vaunun ja sähköveturin voimin.

Lue toimitusjohtaja Lauri Helken haastattelu ja ajatuksia tavaraliikenteestä raiteilla uudesta lehdestä (sivut 18-19).

Linkki näköislehteen (vaatii kirjautumisen – käyttäjätunnukset jäsenille ja lehden tilaajille, voit tilata omasi (maksuttomat) oheisen linkin kautta tai heidi.fors@puumies.fi).

Jaa artikkeli

Kategoriat