Toiveet asuinneliöiden määrästä ovat maltillistuneet. Inflaatiokurimus ja energiankustannusten heilunta ovat valpastuttaneet rakentajia ja omistajia. Asuinneliöt ovat kuluerä myös rakentamisen jälkeen. Niiden välttämättömyyttä arvioidaan syystäkin kriittisesti.
Toimivat ulkotilat tuovat asumiseen elämänlaadun kannalta tärkeitä lisäneliöitä. Asuinneliöihin verrattuna pihaneliöt ovat edullisia rakentaa. Täydellinen piha on turvallinen, helppokulkuinen sekä tarjoaa monenlaista käyttöarvoa sekä esteettisiä elämyksiä omistajilleen.
Upea piha on myyntivaltti ja erottautumistekijä asuntoa myydessä tai vuokralaista etsiessä. Piha on ensimmäinen asia mitä nähdään ja sen perusteella muodostetaan ensimielikuva asunnosta. Ulkotilat ovat olennainen osa talon ja rakennuksen brändiä. Kun mietit kotiasi tai mökkiäsi, ajatteletko sitä ulkopuolelta vai sisältä?
Kerrostaloasujalle piha on monesti ei-kenenkään-maata. Maapläntti, jonka kelvollisuutta arvioidaan lähinnä talvikauden hiekoituksen riittävyydellä. Yksittäisellä asukkaalla ei juuri ole vaikutusvaltaa pihan ulkonäköön tai toimintoihin. Väitän, että siitä johtuu myös yleinen välinpitämättömyys pihaa kohtaan.
Korkea puurakentaminen ei ole lähtenyt toivottuun kasvuun, vaikka sitä on piiskattu ja porkkanoitu. Myös kerrostaloasunnon ostaja pitää hurmata, eikä sitä uskoakseni tehdä hiilipuheella. Mikä sitten synnyttää halun, ei vain asua, vaan elää jossakin? Päästä osaksi ympäristöä, pysähtyä ja jäädä.
Voisiko yhteisiä piha-alueita ja kattoterasseja kehittämällä brändätä puukerrostaloja ja lisätä niiden houkuttelevuutta ja mainetta? Ne voivat vahvistaa kiinteistön imagoa ylellisenä, moderneina tai ekologisena ja houkutella siten tiettyä kohdeyleisöä.
Kerrostaloasukkaalle piha tarjoaa parhaimmillaan sykähdyttäviä kohtaamisia ja mahdollisuuden viettää aikaa ulkona. Kohdatessa luodaan taloyhtiön yhteistä kulttuuria ja tapoja. Synnytetään ehkä pitkiä ihmissuhteita. Tutun naapurin kanssa on helpompi viedä yhteisiä asioita eteenpäin. Näinä aikoina tarvittaisiin yhteisöllisyyttä enemmän kuin koskaan. Kukapa ei haluaisi asua talossa, jossa kaikki ovat valmiita ottamaan vastuuta yhteisestä ympäristöstä ja olemaan pikkuisen enemmän läsnä toisilleen.
Miljöö ja yhteisöllisyys sitouttavat ja saavat asukkaat rakastamaan omaa taloaan ja kortteliaan myös kaupungeissa. Tyytyväinen asukas on paras mainos kiinteistöille. Jo suunnitellessa asuintaloja pitäisi miettiä, miten rakennetaan talon lisäksi merkityksellisyyttä asumiseen.
Panostaminen houkutteleviin ja laadukkaisiin ulkotiloihin voi erottaa kiinteistön kilpailijoistaan, lisätä sen arvoa ja houkutella potentiaalisia ostajia tai vuokralaisia. Piha voi olla kilpailutekijä kiinteistömarkkinoilla ja siksi se on kiinteistön omistajan tai myyjän kannalta tärkeä investointi.
Ella Springare
Kestopuuteollisuus ry, toiminnanjohtaja