Mitä pidemmälle jalostaa, sitä kapeammaksi käy markkina. Näin on monesti puutuotteiden kohdalla – kunnes löytyy luksustuote, jonka kaikki haluaa ja joka myy itse itsensä. Tällaisia tuotteita meillä on pilvin pimein. Pohjoisen puusta suomalaisella osaamisella tulee vain laatua. Luksustuotteellakin on kuitenkin oltava asiakas – ilman ostajaa maailman paraskin tuote jää hyllyyn.
Tehtäväni on menekin edistäminen, joten kerron arkisen esimerkin:
Somessa rakennesuunnittelija kertoo hienosta projektista, jossa on käytetty puisia väliseinäelementtejä ja innostuttu niistä. Hän harmittelee, että projektihenkilöstön hajotessa seuraaviin hankkeisiin, karttunut osaaminen seinäelementeistä katoaa. Olen yhteydessä suunnittelijaan, jotta voin osaltani vaikuttaa hyvien kokemusten leviämiseen. Hän ohjaa minut edelleen seinäelementtien toimittajalle. Yritän soittaa, jätän viestejä, kirjoitan meilejä, lähetän savumerkkejä, mutta jään ilman kontaktia ja lopulta luovutan.
Puun käytön edistäminen epäonnistuu taas.
Kotimaan huonon menekin voi selittää monella tapaa. Yksi erikoinen, mutta yleisesti viljelty ajatus on syyttää asiakasta: ”rakennusalan konservatiivisuus jarruttaa puurakentamisen kasvua”.
Olipa syy asiakkaassa tai omassa tekemisessämme, kotimarkkina ei vedä ja tarvitsemme vientituloja. Sahateollisuus ei onneksi jää murehtimaan tukalaa tilannetta, vaan menee sinne missä sen tavaraa tarvitaan. Heillä on pitkä perinne tehdä vientiä yhdessä.
Jalostajan pitäisi mennä perässä. Maailman parhaita puutuotteita arvostava asiakas odottaa, että hänet löydetään. Tarvitaan ”vain” markkinointia, myyntiä ja vientiä – asiakaslähtöistä toimintaa, insinööri-Suomen kompastuskivi. Verrattuna Viroon, me kehitämme kehityshankkeita, kun etelänaapuri myy suomalaisen puun jalosteena maailmalle. Annika Kadaja tekee Ukrainassa puukerrostalokauppoja samaan aikaan kun meidän tki-väki kiertää Kainuuta ja tutustuu toisiinsa. Kehitämmekö itsemme hengiltä?
Syyllisiä eivät ole insinöörit eikä edes luonnonsuojelijat, vaan on mentävä rahan liikkeisiin. Hallitukset katsovat liiketoimintaa lyhytnäköisesti seuraavaan osingonjakoon saakka, johtajat karttavat riskejä epäonnistumisen pelossa, toimihenkilöt ovat liian mukavuudenhaluisia, viranomainen pihtaa vientirahaa ja niin edelleen. Monen asian täytyy muuttua ja yhteisesti voimme saada muutoksen aikaan.
Puuinfo on kysynyt yritysjohtajilta vientitoiminnan laajentamiseen tai aloittamiseen liittyviä haasteita. Suurin haaste on ollut ”vientirahoituksen vähäisyys”. Puuinfo.fi-sivulta löytyvällä kyselyllä kerätään aineistoa vienninedistämisen tiekarttaa varten. Vielä ehtii vastata ja vaikuttaa. Myös Puupäivässä 30.10. voi vaikuttaa. Kirjoituksen otsikko on lainaus HS:n kannessa 9.9. olleesta Nokian mainoksesta. Tarvitsemme suuria muutoksia.
Anu Turunen
toimitusjohtaja
Puuinfo Oy